esmaspäev, 21. detsember 2009

12 asja, mida peaks tegema ettevõtjaks soovija

12 nõuannet kannatamatult iseseisvaks ettevõtjaks pürgijale - Richard Nelson Bolles "Mis värvi on sinu langevari" TÖÖOTSIJA KÄSIRAAMAT 2000

1. Kui te elate kellegagi koos, siis tuleb teil oma elukaaslase või abikaasaga maha istuda ja temalt küsida, kuidas see teda mõjutab, kui te hakkate selle uue asjaga tegelema. Kas selleks on vaja kõiki teie ühiseid sääste? Kas ta peab loobuma teatud asjadest? Kui jah, siis millest? Kas ta tahab sellist ohvrit tuua? Ja nii edasi.

2. Võimaluse korral
liikuge edasi aeglaselt. Asjatundjad soovitavad, et kui teil on töökoht, siis ärge sellest loobuge. Parem on iseenese heaks töötamise poole liikuda sammhaaval, tehes seda eelkõige nagu kõrvaltööd ja hoides oma põhitöökoha alles. Nii saate oma uut ettevõtmist proovida, nagu prooviksite vana maja kandetalasid, astudes esialgu ettevaatlikult, et näha, kas need on piisavalt tugevad.

3. Otsustage, kas tahate tegelda millegagi, mida te juba teate. Võib-olla peaks teie uus äri olema see, millega olete tegelnud juba aastatid – ehkki kellegi teise alluvuses. Nüüd tahate iseseisvalt alustada ja olla sõltumatu lepinguosaline või vabakutseline või keegi, kes vahendab teie teenuseid. Hea küll.

4. Otsustage, kas tahate panna aluse ärile, millega te ei ole kunagi kokku puutunud. Asjatundjate arvates on 90% tänapäeval rajatud ettevõtmiste aluseks kaupade või teenuste müümine, mis aitab kokku hoida inimeste aega. Postimüük, millegi kohale toimetamine (restoraniroogade või poest toidukaupade koju kätte viimine või isegi pestud pesu või keemilisest puhastusest rõivaste kontoriss4e või koju toimetamine), kontorites osutatavad teenused (päevane või õhtune puhastus), kodus osutatavad teenused (näiteks – eriti õhtuti või nädalavahetustel – telerite, raadiote, audiosüsteemide, nõudepesumasinate, pesumasinate jms remont, autoremont ja –pesu, varikatuste või topeltuste parandamine või asendamine, vanurite hooldamine, laste hoidmine jne). Teile ei meeldi sellest miski? Sel juhul vaadake oma ümbruskonnas ringi ja küsige endalt, milline pakutav teenus või toode vajaks parandamist? Koostage nimekiri. Selles nimekirjas võib olla mõni tegevus, mis äratab teie huvi. Kui äratab, siis tehke seda.

5. Mõelge läbi, kas teil on mõni leiutis, mis võiks olla teie äri aluseks. Kui te olete leiutanud midagi suurepärast, valmistanud selle mudeli – siiani on see olnud teie sahtlis või garaažis-, aga te ei ole varem üritanud sellest koopiat teha või seda toota, siis nüüd oleks õige aeg seda teha. Mõelge hoolikalt läbi, kuidas te kavatsete seda toota, reklaamida, turustada. Mõned firmad väidavad, et nad on spetsialiseerunud selliste leiutiste tasulisele reklaamimisele nagu teie leiutis. Kuid vastavalt Föderaalse Kaubanduskomisjoni andmetele ei teeninud ükski 30 000-st uurimise all olnud inimesest kasumit, kui oli oma leiutise usaldanud sellise firma kätte. (Toodete ja ideede varastamine).

6. Otsustage, kas te tahaksite töötada kodus. Kolmsada aastat tagasi töötasid peaaegu kõik inimesed oma kodus või farmis. Alles tööstusrevolutsiooni käigus muutus normiks töötamine väljaspool kodu. Viimasel ajal on aga kodus töötamine jälle levima hakanud. (USA-s töötab kodus üle 23, 8 miljoni inimese ja umbes 25 miljonit kavatseb seda teha. (1991) Kodus töötades võivad segamini minna töö ja isiklik elu ning paljudele võib töödistsipliin kõva peavalu valmistada, sihikindlust peab samuti olema.

7. Ehk soovite sõlmida frantsiisilepingu?

Frantsiisid eksisteerivad, kuna mõned inimesed tahavad osta juba sisseseatud ärisüsteemi – ja neil on säästud või võimalik saada pangalaenu. Asja uurides saate teada, et mõnda liiki frantsiisil on palju suurem ebaõnnestumise määr kui teistel, samal ajal kui teistest peab eemale hoidma kui katkust, sest nad kasseerivad teilt osalemise eest liiga palju, jätavad lubatud reklaami tegemata ega täida muidki võetud kohustusi.

Peaaegu kõik frantsiisialased raamatud hoiatavad teid vähemalt kaheksateist korda: rääkige enne asjaga tegelemist inimestega, kes on sellise frantsiisi juba ostnud. Ja kindlasti mitme inimesega, mitte ainult ühega. Kui kuuldu teile ei meeldi, aga te tahate siiski valida midagi samast valdkonnast, siis rääkige teiste frantsiisivõtjatega, kes on eelmiste konkurentideks. Võib-olla leiate asja uurimise käigus midagi paremat.

Kui te ei taha sellist eeltööd teha, "sest seda on liiga palju", ja otsustate ennast lihtsalt nii-öelda registreerida, siis olete ise kõiges juhtuvas süüdi.

8. Mõelge läbi, ega teile ei meeldiks juhtida äri küberruumist, oma lemmikpuhkekohast.

On täiesti võimalik rajada äri – mobiil- ja muude telefoniteenuste, interneti, faksiaparaadi, e-posti jne olemasolu korral -, mida saab juhtida ükskõik millisest maailma punktist. Nende abivahendite kasutamise oskuse korral võib äri paikneda ükskõik kus.

9. Mõelge läbi, kas te tahaksite ajada sellist äri, mis nõuab teatud asukohta.

Näiteks võib teie unistus olla hobusekasvandus, kus saaks hobuseid kasvatada ja müüa. Või siis juhatada majutusasutust, kus pakutakse hommikusööki.

10. Ükskõik, millist äri te ka ei taha, peate enne alustamist rääkima inimestega, kes sellega juba tegelevad.

Kui te ei suuda leida täpselt sama asjaga tegelevaid inimesi, siis jaotage oma idee osadeks ja uurige seda osade kaupa.

11. Edu saladus on selles, et õpite ära järgmise tehte: A – B = C.

On hämmastav, et paljud rajavad äri, ilma et oleks rääkinud kellegagi, kes sama asjaga juba tegeleb. Enne äriga alustamist tuleb ära teha kodutöö – rääkida inimestega, kes on aluse pannud samasugusele ärile, uurida, milliseid oskusi ja teadmisi läheb sellise äri loomisel ja käigus hoidmisel vaja. Koostage nendest nimekiri. See on A.

Koostage nimekiri oskustest, mis teil olemas on. See on B. Kui lahutate A nimekirjast B nimekirja, saate oskused, mida on vaja firmasse sisse osta. Kui tahetakse edukas olla, tuleb seejärel teha valik – minna koolitusele, teha koostööd sõbraga, palgata keegi osalise tööajaga.

12. Uurimistööd äri kohta tuleks Eesti-suguses kohas teha rohkem kui 25 km kaugusel kohast, kus oma äriga tahate algust teha.

See on miinimum, sest kes tahaks enda kõrvale nii väga konkurente? Keegi ei taha rääkida sellest, kuidas ta alustas, kui talt töö ära võetakse.

Ilmselt räägivad nad ka kõige suuremast karist ja see on – töö otsimine. Paljudel ärialadel tuleb pidevalt jahtida uusi kliente või ostjaid (kujutlege, et nad on ajutised tööandjad), s.t tööd teises mõttes.

Kui selleks pole soont, tuleb palgata keegi, kes selle supi ära sööks – s. t kellegi, kes selle klientide jahtimise töö teie eest ära teeks.